19 maj 2012

Home is where the heart is


Att missa maj månads roligaste helg just på grund av något så fånigt som ett kasst immunförsvar är frustrerande!! Kanske är det alla timmarna spenderade i sängen och soffan som gjort att jag fått en sån otrolig längtan efter allt det där som är hemma. Pappa mastar i skrivande stund på båten, som sjösattes här om dagen. Bara vetskapen om att vår virvelvind till segelbåt ligger och guppar i Åmåls hamn intill Marinan, där hamngästerna säkert som bäst sitter och äter mjukglass längs med bryggkanten, får mig att sucka högt. Alla de små fina platserna längt sjökanten där man hänger under Bluesfestivalen och andra svala sommardagar, de små personliga caféerna, allt hänger ihop med det som är hemma - och i mina tankar är de här bilderna speciellt vackra och lockande just nu.

Hade en tre timmars lång och väldigt behaglig dröm i morse, där Annas och mina vänner satt samlade i den grönskande trädgården under björken, avnjöt all världens sorters söta bärpajer och skrattade i takt med att solen sken (vet, romantiserar vardagen på tok för mycket för mitt eget bästa). För att försöka förstå vad drömmen betyder har jag valt att kategorisera i tre alternativa tolkningar.


1. Allmän platsbunden förvirring. Förra året befann jag mig i scones-landet och kunde av naturliga skäl inte äta bärpaj i en svensk trädgård. Att flytta till Skåne har varit mer svårsmält än jag räknat med, och lett till stora förvirringar. Sommar, inte sommar? Exotiska fåglar och mystiska växter, eller vanlig svensk flora och fauna? Svenska, eller snarare danska? Röd mjölk som är blå eller orange mjölk som är röd? Vattendrag, eller anlagda dammar? Tropisk luftfuktighet, eller typiskt sydsvenskt väder? Äggmackor eller inte äggmackor? Som ni förstår är det svårt att greppa var exakt man befinner sig och vilka normer man ska förhålla sig till. Därav drömmer jag drömmar om en plats som är lika familjär som förutsägbar.
2. Naturlig signal. Eftersom vi i vår familj alltid firat sommarens ankomst med att äta rabarber- och bärpaj signalerar min hjärna att det är hög tid för smuldeg, vaniljsås och kaffe nu. Det faktum att DN.se säger att Skåne har haft sommar sedan april, stärker min teori om att det är ett säsongsbetingat fenomen att drömma om just bärpaj.
3. Dalsland ä ju så vackert. Så äre bara, dä går liksom inte å ännra pårä. Hemlängtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar